Nyårsfesten är hotad!

Killen i familjen som vi ska till idag ringde nu på morgonen. Deras minsta (1år) är på akuten med dubbelsidig öroninflammation, falsk krupp och 40.5 graders feber. Stackars lillen!!! Men de kör festen som planerat men har objudit ett par som kanske eventuellt skulle kommit. Vi blir 6 vuxna o 6 barn i kväll. Lite lagom kan jag tycka. Jag har tagit upp kyckling som ska tina och ska snart färga håret. Sen måste jag hinna ner till byn och köpa en liten blomma till värdinnan mä. Kul, kul och kul!!!

Ja, då har ett år till gått. Vad har då hänt 2007?
*Mina underbara barn har blivit stora!
*Min älskade man och jag har varit ihop i 12 år!
*Jag har börjat jobba igen!
*Jag har kommit i bra balans inombords!
*Vårt hus börjar ta färdig-form!
* Jag har börjat uppskatta livet fullt ut!
* Vi har köpt ny bil!
*Badrummet börjades på o är snart färdigt!

Ett helt underbart år är snart till ända. Snart tar ett nytt oskrivet år vid och bara väntar på sin historia.

Ha ett gott nytt år allesammans!
image121


Skogspromenad!

Så himmelens skönt det var att komma ut i lugnet i skogen idag. Vi gick en runda på 1 timme ute på en udde i sjön. Det blåste snorkallt men härligt var det. Sen åkte vi o handlade sakerna vi ska ha med till nyårsfesten. Skönt, nu var det gjort. I kväll blir det tacos och vin.Till efterrätt inviger vi min fina julklapp - en chokladsmältare. Vi tänkte doppa färsk frukt i den smällta chokladen och äta en klick glass till. Jums - jums!!!

Nu ska vi softa i soffan och kolla på den 3:e filmen sen i gårkväll. Inte dumt att har fri tillgång till alla nya filmer!

Det blev inget jobbande...

...för mig idag. jag fick åka ner till vårdcentralen med min minsta eftersom hon har hostat sig igenom natten och  har svårt att få i sig någon mat. Stora tjejen är oxå jättehostig så hon fick mä hänga med. Lillan har öroninflammation och fick penicillin för det. Båda fick flytande bricanyl för sina hostor. Då kanske vi får sova på nätterna hädanefter? 

Jag skulle åkt upp och bytt av maken men han tyckte inte att det var lönt så han jobbade dem extra timmarna själv. Det är kärlek det!!! Jag har hunnot med att ta tag i det förfallande hemmet. Jag har fortfarande ingen tvättmaskin och tvättberget börjar snart krypa ur tvättstuga. Detta är en övning i självbehärskning. Jag vill gärna ha ordning och reda runt mig men nu när jag inte kan göra något åt tvätten finns där inte mycket annat att göra än att skita i den. Punkt slut. I alla fall ska jag samla ihop lite och åka ner till svärmor i helgen.

En skön dag blev det av denna mä. Vi är bjudna på släktkalas i helgen men vi får stanna hemma. Då hinner jag måla färdigt toalettfönstret och dörrkarmen. Det går sakta men säkert!

En mellandag.

Har varit ledig hela dagen, guttsa! Min stora tjej hade klipptid vid middag så vi tog oss o vagnen på promenad. Vi fikade med en kompis o hennes barn o hennes mamma. Trevligt! Sen var det dax att göra mellandagsrean. Jag hittade ett par mörka jeans i precis rätt denimfärg och en tunika i turkos. I en annan affär använde jag ett presentkort som min man hittat på golvet i sin affär. Det var på 300:- och det räckte till ett par jeans till maken o en nyårs-satin-tunika/klänning till mig. Mycket nöjd!!!

Ska betala räkningarna strax men tänkte först förtälja hur julen var. En helt underbar högtid med hög mysfaktor och trevliga människor. På julafton var vi tio personer här. Det var lugnt, skönt o mycket gott. Tomten kom i år oxå!!! Barnen fick hur mycket som helst. Efter två öppnade saker frågade stora tjejen om hon fick gå o leka med sakerna. Men hon fick faktiskt öppna resten av klapparna mä, taskigt va =) Jag o maken fick massa fina saker till nya badrummet. Jag fick en stor svart skinnväska som jag önskat mig av maken och han fick en löjligt stor 6in1 fjärrkontroll, tröja och kallingar. Min svägerska fick två väldigt bra julklappar(inte från oss) som jag tidigare tjatat om här på bloggen: Mia Törnbloms självkänsla-böcker. Jag hoppas att hon får mycket ut av dessa underbara böcker! De förändrade mitt sätt att se på mig själv och min omgivning.

I morgon är det dax för några timmars arbete igen. Ska bli kul, det var ju längesen nu.

Snart bolibompadax!

Sitter här i smyg...

Jag smet ifrån förberedelserna för att landa här en stund. Allt rullar enligt planerna. En riktigt härlig julstämning har jag innanför den röda klänningen. Det är ljuvligt!

Nu ska jag ut o ta hand om min minsta tjej som har feber på självaste julafton, stackaren!!! Tur att hon har så gosiga föräldrar som bara myser en sådan här dag =) Storasyster är rent spänd och oerhört lycklig!

Från mig till er alla: En riktigt God Jul! O kom ihåg: julstämningen kan inte köpas, den kommer inifrån!

Det mesta är nu riggat...

Julgodiset ligger i kylen och svalnar, hunden har precis tagit oss på en promenad, maken ringde från jobbet och kvällsvarden ska snart intagas. Jag har slagit in alla klappar idag mä. Det är rättså kul men efter att ha slagit in alldeles för många till kunderna på jobbet har jag börjat tröttna en smula. Aldrig tidigare har jag slagit in så mycket porr i julklapp. Inte i vanlig present heller... Ja, det är kanske kul att ge sina kompisar men man hoppas att mottagarna öppnar det när de är själva och inte i släktsoffan. Lite tryckt stämning kan det ju bli då.

Jag satt och knåpade en stund och fick fram väldigt fina fotoförstoringar till gammelmormrarna. Foto på barnen brukar alltid vara populära julklappar. Eftersom det ät väldigt svårt att fånga mina barn på samma bild, tittandes åt samma håll får det bli två olika foton. Men de blev fina i alla fall.

Åter in i juldimman!

Äntligen är det julledigt!

Puh...det vet det! Nu har jag betat av väldigt mycket på alla mina listor. I morgon stundar julgodisbak och slappning. Kanske en och annan syster kommer, kanske ändå inte. Vi får se.

På söndag är det dax att handla sista klapparna och julmaten, grilljera skinkan, göra köttbullar och mysa med en härlig uppesittarkväll. Det är julmys, det!!!

Nu kom maken hem. Han jobbade tre timmar längre än jag. Undrar om vi kanske ska ta o mysa i kväll? Jajamensan!!!

Pepparkaksbak och mys!

Min kusin och hennes lille son kom idag. Vi har myst, fikat och snackat en hel del skit. Skönt med en ledig dag! Min 4-åring har tjatat om pepparkaksbak sen helgen så i dag fick det bli dax. Det gick smidigt med köpedeg och allt . Smakade bara lite annorlunda, den där degen...

Tvättmaskinen fick sig en undersökning i dag av en servicekille. Domen blev att både motorn och databoxen måste bytas ut. Maskinen är bara 1 år o 11 månader gammal. Jaha... mindre kul. Killen skulle prata med LG som tillverkat maskinen och höra om de står för kostnaden. Men varför skulle de göra de när garnatin har gått ut? Detta kommer bli en lång följetång...

Nu ska jag julpyssla med tjejerna. Sen blir det till att vika tvätten som svärmor har tvättat åt mig. Det blir nog en hel del  lånande av deras tvättaskin framöver...tyvärr. Tycker synd om dem stackarna.

Dopdax!

Min bror kom ju igår och skulle baka pepparkakor men vi hann aldrig. Jag hade fullt upp med...ja vad hände egentligen? Jag klippte Maken, lillan, min bror, mina svärföräldrar. Jag skjutsade min mamma till julbak med sina kompisar och pappa var här och jobbade. Jag gjorde en galet god kycklingmiddag. Tvätten åkte ner till svärmor och kom hem igen på kvällen. Det var väldigt mycket att hänga upp och tumla.

Men nu är det en ny dag  fylld med dop, renovering, ev papparkaksbak och tvättvikning. Jag får nog fortsätta så jag slipper att springa och göra vid mig samtidigt. Det blir så jobbigt då. 

Ha en go´ 3:e advent!


FAAAAN...

nu gick tvättmaskinen i sönder!!! Gahhh! Jag har varken tid, ork eller råd med detta. Jag skulle tvätta ett berg av tvätt idag men det sket sig. Tur att svärmor är så snäll och hjälper mig.

Gillar inte sådana hära dagar!

Det går i ett, ingen andningspaus och till sist kan jag inte tänka. Julen är härlig men det kan bli lite mycket när det kommer kunder hela tiden, telefonen ringer stupalöst och varuleveransen innehåller tre stora varuvagnar. Usch, orkar inte tänka på det mer. Nu är det fredagkväll och jag sitter här med ett glas rött. Smarre- barre!

Jag har hunnit att dela ut och posta de sista julkorten. Nu är det klart. I morgon blir det pepparkaksbak med mina tjejer och min bror. Klippning av make och barn. Fixa kläder till dopet på söndag. Pappa kommer och jobbar med badrummet. Ja, det går undan här ska ni tro...

Jag vill skicka en stor kram till min Idol H som kämpar och sliter med sin utbildning. Hon har dessutom tre barn, make och ett stort hus att ta hand om. Tur att hon har en så bra make! Heja, heja! Nu är det snart jullov! <3

Nu ska vi kolla på film och gussa in oss i soffan. Vet inte riktigt vad det blir för film. Har ju en del att välja på på jobbet...

Kjam kjam

Ett snabbt inlägg...

innan maken måste ha datorn och jobba. jag vill välkomna min kusin S in i cyberåldern. Hon har skaffat sin första dator och internet. Va sött!

Jag har betat av en hel del på den frustrerande långa jul-listan. Köpt julfrimärke, skrivit julkorten, klipp luggen (nu kan jag se igen), fått hem min underbart snygga badrumsinredning!. Nu är det inte så mycket kvar på badrummet. Med lite tur kan julgästerna kissa fint i år!

Nu måste jag sluta. Ta hand om er i vintermörkret. Tänd ett ljus och mys. Go´ lucia på er!

Jag som trodde att vi klarat oss...

men ack vad fel jag hade. Maken började och jag följde strax efter. Men det var en väldigt lindrig variant, bara två kräkningar och en hel natts illamående. Nu mår jag bra igen och maken likaså. Skönt!

Lucia firandet igår gick jättebra för tjejerna. Storan sjöng och var så fin i tåget. Lillan satt på frökens arm och käkade elljus. Vi var utomhus och de hade tänt barnens egengjorda lyktor och hängt upp dem i ett träd. Så vackert!


Nu ska jag och tjejerna åka tåget till grannstaden och hjälpa pappa i affären. Har en hel del julbeställningar som ska vara klara idag. Skynda, skynda som Gunde sa...

Färdig-riggade lussekläder!

Nu är allt uppletat, nystruket och batteri- och lampkollat. Luciafirandet är i antågande. På tisdag smäller det. Mina allra minsta, södaste, små,  vackraste varelser (nåja,  jag har i och för sig inga fler) ska gå lucia på dagis. Det värker långt in i hjärteroten av kärlek!!!

Vi har inte blivit sjuka, jag och maken. Väldigt skönt!!! Istället för att ligga och kräka kunde vi ta en tripp till mina päron. Pappsen hade fixat god tårta till fikat, smärr! Vi kollade på hans badrum och bestämde oss för att ha likadant. Dålig fantasi? Inte alls. Har man en far som är golvläggare vet han vad som är snyggt. Eftersom han valt det till sitt hus var det en riktig 10-poängare. Vi ska ha annan inredning (den som fanns på bild i förra inlägget!) så det blir inte helt samma. Det ska bli en fröjd att få duscha i en lyxdusch med sex stycken massagemunstycke! Inget nackont sen, inte!

Nu landar min bakdel snart i soffan så jag har väl inget annat val än att hänga med. Sov gott!

Wow, inlägg i dag igen!

Barnen har sovit hela natten i natt! Helt otroligt! De mår bättre och har ätit lite frukost. Eftersom de springer och leker hejvilt nu kan jag nog dra slutsatsen att de inte längre är sjuka. Skönt! Hoppas nu vi slipper skiten oxå!

Idol-final ikväll. Jag trodde redan från början att Marie skulle komma till final och vinna allt. Jag får nog hålla fast vid det. Hon har fin röst men är förövrigt rätt lillgammal (om man nog kan vara det vid den åldern).  Amanda har skön stil men inte så bra röst. En kombination av dessa töser hade varit det optimala. Bara några timmar kvar nu...


Sitter och googlar lite på badrumsmöbler. Jag tror att det blir dessa:
image115bild:
trygghandel.se

Väggarna + bord:image116
                             image117bilder: Armstrong
Golv (kanske):    image118bild: Forbo

Jag gillar svart golv men vet inte riktigt om det funkar i vår familj. Får ta ett varv till i tankebanan. Skriv gärna vad ni tycker! Alltid skönt med lite hjälp!

Nu är det lunchdax!


Ja, då var det VAB igen!

Denna gången är barnen hemma för att de har maginfluensa. Minstingen har varit ovanligt tröstlös och gnällig de sista dagarna och igår fick vi reda på varför. En pöl i hallen... Stora tjejen sa redan på morgonen att hon hade ont i magen och även hon började kräka en timme efter syrran. Ja, en summering av natten är... att den var lång! Maken låg i ett annat rum eftersom han skulle upp och jobba 04.45. Kl 03 lyckades jag somna till en halvtimme sen var det vaka igen. Jag fick väcka de stackars liven ofta för att ge dem svag saft. De var så törstiga och hade så ont i magarna (nej, de är inte små kossor med flera magar!), stackars gullungarna! Jag lider så med dem när de är sjuka. Vi fick sova mellan 04.45 och 7.30 och det var gött! Nu sover lillan och storan ligger i tv-soffan och har börjat käka lite rån. Då passade mamman på att smyga ner en trappa och uppdatera bloggen som inte blivit gjort sen "Pär va liden". Jag har även denna gång inte tänkt bli smittad av barnen. Känns lite sådär i magen men det är nog bara hittepå. Pooositiva tankar kör jag med! Klart jag håller mig frisk som har haft dem uppe i ansiktet och pussat på dem tills en kvart innan första kräket! Jajamensan!

Jag jobbar och står i och det är faktiskt lika kul än. Jag har mina små pensionärer som kommer varje dag. De är så söta och trevliga! Jag fick ansvara för julen i butiken, både pyntningen och julgodisförsäljningen. Det blev jättebra när alla chokladpraliner, tryfflar och julsäckar kom på plats. Sicken julstämning jag har byggt upp inombords! Rent härligt!

I söndags rev vi ut hela badrummet här på nedanvåningen. Så nu ska det äntligen ske... det som vi planerat sen vi flyttade in för snart 5 år sen. Ett nytt "fräääst" badrum! Åh, vad jag längtar tills det blir klart! Nu har den stora jakten på badruminredning börjat. Kraven är: snygg, modern, gärna i vitt eller ek, billig och framför allt i bra kvalitet! Som ni förstår begränsas valmöjligheterna betydligt. Men...den som söker ska finna...kanske...såsmåningom!
 
Julklapparna är nästan färdiginköpta. I alla fall till tjejerna. Jag och min man ska köpa saker till badrummet och en digitalkamera till varandra i julklapp, så det var lättlöst! Julskivorna går varma här hemma men min brolla som var här igår tyckte att det var alldeles för tidigt. Inte då, här spelas dem från mitten av november! I löve julen!

Nu ska jag passa på att ta lilla luren som står för dörren innan farfar kommer med lite nyponsoppa till barnen! Sov gott!