Tisdag

Sitter här med min stora flicka som är hemma från skolan idag. Så snorig och hostig! Hon är duktig och gör sin läxa frivilligt...undrar hur länge det varar?

Lillasyster lämnades för första gången på dagis imorse efter sommaruppehållet. Hon var sååå pirrig i magen! Mammas lilla tjejja... så söt när hon vinkade hejdå. Ska hämta henne efter middag. Vi ska åka till storstan för att besöka diabetesstudien som hon medverkar i. Får se om pappan hinner hem så han kan följa med.

Min minsta lilla skatt nanar så gott här brevid. Min goda frukostyoughurt är uppäten och andra kaffekoppen passerar nu matstrupen. Såååå ljuvligt har jag en dag som denna fastän det är grått och regnigt ute.

Mäklaren skickade nog papperna till oss igår så det blir till att fylla i dem och vända dem i posten. Nu är det på G!

I kväll ska jag till en kompis på klädparty. Undrar hur många sådana party det finns? Denna gången gällde det ett danskt märke
Pomp de lux. Det jag sett så här på förhand såg väldigt mysigt ut. Får väl se om jag kan hålla plånkan stängd i kväll!!!




Bild: Pomp de lux


Snorig lördag

Inte för min del då utan för stora tjejen! Maken är med lite förkyld men jag hoppas att jag och lillebror klarar oss. Jag vill INTE att han blir dålig! I dag är han 12 veckor alltså tre månader men enligt födelsedatumet är han inte tre månader förräns den 4:e sept. Hrm... undrar hur det går ihop...

Ja, mäklaren var ju här i går. Han kollade runt och tyckte att vi har ett fint och fräscht hus. Värderingen blev positiv med tanke på vad vi gav för huset för 8 år sen!!! Nu på morgonen sa maken: "Vill du verkligen flytta nu när alla säger att vi har ett så fint hus?" Hahaha, tja du det kan vi ju fundera på. Vi vet vad vi har men inte vad vi får. Ett klassiskt exempel på kalla fötter?

Vi vill ha tystnad, ett lugn som vi bara kan få om huset ligger utanför snar inramning av grannar. Vi vill att huset ska ligga utanför, gärna i skogen. Men samtidigt vill vi ha närhet till affär och dagis/ skola. Vi vill (jag vill) vara ifred för grannar ("jag såg inte att du var hemma, bilen stod ju inte där...höhö...") och kunna välja själv om jag vill vara social eller inte! Vi vill ha en själ i huset. Det finns bara i gamla hus med gamla takbjälkar och gamla träväggar! Allt detta finns i det huset vi tittat på...

Men som jag sagt många gånger innan; är det meningen så får vi huset! Ödets nyck bestämmer mycket!

Idag skulle vi egentligen på festival men eftersom storan inte är pigg blir det till att handla till kalaset nästa helg istället. Passa på medans lillan är på 5-års kalas i eftermiddag.  Försöka hinna baka med en sväng, kanske?

Maken är väl hemma efter 17. Han jobbar dubbelt nu när hans kollega är dålig. Precis vad han behöver med sitt hjärta...


Nu börjar det rulla

I dag ringde mäklaren och sa att säljaren kan tänka sig att gå med på en klausul om att hålla huset till oss medans vi försöker sälja vårt. Så i morgon kommer mäklaren hit och bedömer/ värderar vårt hus. Han ska våga sig på en gissning om huruvida vi kommer att sälja inom ett par tre månader. Ska bli spännande och höra vad han säger!

Vi har ett par som är kompiar med en kompis som eventuellt kan vara intresserad av att titta på huset. Det var invecklat!!! Jag tror att om det är meningen så faller allt på plats.

Dagen idag har erbjudit tvätt, städ, vyss av ledsen bebis, hämt och lämn på skolan och utsläpp av trött-tårar. Så nu känns det bra igen. Det behövs ibland!

Sov gott och krama varandra i trafiken!

M fyller 5!

Ja, då var fyraåringen stor...Hela ett år äldre just idag! Vi lämnade syrran i skolan och tåg tåget upp till grannbyn. Där besökte vi pappas leksaksaffär (tänk om man hade haft det så när man var liten!?). Vi tog en shoppingtur och åt god mat. Sen tog vi bilen, som sovit i grannbyn sen i måndags, hem. Eftersom natten varit lite hård så tog jag, M och lillebror en tupplur på eftermiddagen. Jag smet in en stund till grannen när vi vaknat. Ev ska vi börja på mamma barn gympa på gymmet om ett par veckor, kul!

En jättemysig dag blev det allt. Min finaste lille son ligger här i famnen och spanar på datorn. Visar datorintresse i så unga år... det är mammas paug det!

Första dagen i veckan

Jaha, måndag igen. Vägningen gick relativt bra - minus 0,6 kg. Inte så illa pinkat! När vi lämnat stora tjejen på skolan gick vi till fiket med en annan mamma. Gott med kaffe och härligt med mycket tragg!

Jag har fått låna en klänning till M av en mamma i L:s klass. Hennes tös har aldrig använt den och jag behövde en fin till M till dopet. Hon skulle fundera på om hon ville sälja den. Hade varit kul för den satt som en smäck. Vit med marinblå små prickar, supersöt.

Har planerat lite idag. Det är ju en del som ska fixas innan dopet och kalaset. Nu verkar det som om allt är under kontroll!

Nu har vi ätit denna kost i 6 veckor och under denna tiden har jag fått naglar. Kan ni förstå denna upplevelse?! Jag som aldrig ens haft tillstymelse till några naglar att tala om och definitivt inte några hela nagelband. Även eksemen är betydligt bättre och jag tror mycket på min magiska morgonmüsli! Jag börjar morgonen med turkisk youghurt blandad med keso. I med frusna hallon och blåbär och sen på med blandningen. Så underbart gott! En balja kaffe på det sen är man good to go! Är du nyfiken på hur man gör müslin, se
här. En för övrigt trevlig blogg med många goda recept!

Min gos ligger här vid min barm och käkar. Det är ett av hans stora intesse, liksom att bajsa och kräka. Därimellan skrattar han och charmar alla i sin närhet. Bara för att klargöra, så pratar jag inte om maken utan om sonen ;)

Kalas-söndag

Det blev en bra dag. Det var varmt och skönt med vissa solglimtar. Tjejerna höll sams för det mesta. Märkligt att det ska vara så svårt för tjejer att leka mer än två samtidigt! Födelsedagsgrisarna fick många fina saker och fikan slank ner. När sista gästen gått var vi alla schletna!

Sitter här med laptopen i knäet och tittar på nån romantisk komedi. Tjejerna sover och maken har gått och lagt sig. Han tog med lillkillen, får väl se om han somnar. Ja, eller någon av dem! Nehej, nu kom lillebror ut till mig igen. Han var tydligen inte så nanier ännu.

Ibland får jag en konstig känsla i kroppen. En såndär förnimelse som är svår att sätta fingret på. Något känns konstigt, inte riktigt bra. Funderade lite på det nu i kväll och kom fram till att jag nu ser på en viss människa från ett annat perspektiv. Lite intressant eftersom mycket hänger ihop med vad för förväntningar man har på andra. När personen i fråga inte agerar som förväntat är besvikelsen ett faktum. Jag har stött på det alltför många gånger men blir lika fundersam varje gång. Ja, någon gång kanske jag lär sig...

Usch, vad trött jag blev nu. I morgon tar vi itu med rutinerna igen... inte alltid så upplyftande. Jag är inget fan av tjat men tvärr blir det en del av det här hemma. Jag försöker få tjejerna att ta ansvar för sig själva efter sin förmåga naturligtvis. Mycket genom att ge dem verktyg att anväda som underlättar vardagen. Meningen är ju att vi ska rusta våra barn för framtiden. Att bli bra vuxna. Det är inte alltid lätt. Jag vill ju vara en bra, glad och lugn mamma men med mitt tålamod är det svårt. Funkar inte bra under stress om vi säger så... Därför försöker jag ligga steget före med en plan för vad de ska göra. Oftast funkar det, men inte alltid. Alla gör vi så gott vi kan...

Nu somnade min elva-veckorsplutt i min famn så då är det dags för mig med. Inte sova i min famn då, utan i goa sängen. Pöss

Bröllopsdagen kom och gick

I går var det 6 år sedan vi stod svettiga vid altaret och såg vår 2-åring kasta nappen på prästen. Känns som igår... Två kompisar skulle gå på (olika) bröllop igår så jag hade beatysalong här hemma. De blev nöjda och jag med! Kul att få fixa och snygga till! Sen körde jag ena tjejen och hennes man till Storstan och lämnade dem vid kyrkan. Hoppas de hade kul!

Nu stundar 5-årskalas! Min flicka och hennes kompis brukar slå ihop sina kalas och i år ska vi vara här hemma. Det blir bara fyra tjejer som kommer så det blir nog lugnt och stilla. Precis lagom så att mammorna hinner dricka kaffe och tragga!!!

Imorgon är det vägning igen... får väl se om kroppen gjort som jag vill!

Mys eller rugg?

Ja, det är väl de alternativen vi har att välja på när vi blickar ut över horisonten. Sommaren verkar defenitivt över och hösten kom alldeles förtidigt. Sinnet hinner inte med, vi skulle ju bada och sola i augusti!?

Jag sprang på en blogg härrom dagen och blev helt tagen. I dag kan jag läsa att Alva fyller hela 5 år och att hennes mamma gråter glädjetårar eftersom hon aldrig trodde att hon skulle får uppleva denna dagen. Alvas mamma,
Micaela, är svårt sjuk i cancer och har inte långt kvar. Varför ska vissa drabbas värre än andra? Så orättvist...

Nu sitter vi och väntar på att min mamma och syster kommer på fika. Så vi väljer alternativet Mys idag!

En andra klickare

lämnade jag på skolan i morse! Så stor min fina lilla tjej har blivit. Häftigt! I dag tänker vi minsann sova middag. I alla fall jag, bebis och M. Storan är nog inte så eftermiddagstrött. M kom in till mig vid 01.45 o hade drömt räligt. Sen skulle hon dricka och kissa. Hon kunde inte somna om så hon flyttade in till mig och skulle hålla hand. Hon somnade tillslut 04.15... Resten av natten fanns jag till lillebrors förfogande. Alltså inte mycket sömn i natt. Så kan det vara minsann!

M:s dagis ringde nyss. Tydligen hade jag satt upp att hon skulle ha semester t.o.m. v 34. Jag träffade en fröken i lördags och sa att hon skulle börja nästa vecka, men det fick hon minsann inte.  Så nu är det en och en halv vecka till. Hon som längtade så...

Nu till den stora frågan: Vad ska vi bju´på på dopet? Vi blir runt 35 st och har ingen ugn som funkar riktigt. Vi får väl se var vi landar.

Hoppas mäklaren hör av sig snart! Vi fick grönt ljus från banken så nu vill vi sälja vårt hus och börja om någon annanstans...

Kosten funkar bra. Motionen mä för den delen. Nu visar vågen -6,3 på 5 veckor. Totalt sen förlossningen ca 19 kilo (gick upp 18 kg). Weeeeeee, är så glad att kroppen känns stark!

Long time, no see!

Halledudanes... mer än ett år sen jag skrev sist. Det har inte funnits något behov direkt så därav bortfallet. Men vad har då hänt på dessa 14 månader?

* jag har varit gravid i 9 härliga månader
* fått en underbar son den 4 juni (9 veckor nu)
* gick hem från jobbet den 31 mars
* funderat både en och två varv på livet
* bestämt oss för att flytta
* hittat ett hus som kanske kan passa
* Maken har haft en omgång förmaksflimmer
* vi har lagt om kosten - äter nyttigt! (En månad idag och - 5,5 kg och 26 cm mindre)
* gick upp 18 kilo under graviditeten - gått ner allt!
* känner mig stark i kropp och själ
* saknar Pappa oerhört...
* försöker ta hand om Mamma
* försöker göra alla mina val genom magkänslan - lyssna inåt!
* försöker få ihop min tillvaro med tre härliga ungar!

Nu drar hösten snart igång. Det väntas barnkalas för M som fyller 5. Sen blir det
även dop för sonen, 5-årskalas för M och firande av makens 35-årsdag! Allt på
samma kväll tänkte vi, praktiskt!!! Precis i min stil!

Nu ska jag in och kattatvätta mig och packa in barnen i bilen. Måste köpa frimärke
till inbjudningarna ju... Sen kommer M med sina barn på fika och lek. Skoj!

Pössssss