Vi gjorde det igen!

Precis när vi tog första steget upp på vår uppfart började tunga droppar falla från himlen. När jag steg av tåget efter jobbet idag såg det vädigt mörkt ut. Jag gick som en liten iller hem, höll nästan på att gå av mig benen =) Men vi hann! Väl inne kom värsta störtskuren o grannens uthängda tvätt ser rätt blöt ut, ialla fall härifrån.

Min man har fått in den amerikanska glassen Ben & Jerry i sin affär idag. Ni vet ju hur det brukar se ut i amerikanska filmer: tjejen är ledsen över något och går till frysen, plockar fram B&J-glass och en sked och kryper upp i soffan för lite mys och självömkan. Just den glassen är det och jag smakade en variant med vaniljglass med choklat chip cookies -deg. AHHHHH vad god den var. Naturligtvis har jag planerat in den i dagsransonen så det är ju ingen fara på taket. Kändes riktigt lyxig att äta och jag blev faktiskt mätt på 80 gram, alltså rätt mäktig.

Nu väntar hot bolognaise med fullkornspasta och en lååång mysstund i soffan med gosungarna. Schlager i morgon - Heja Sverige!

Smarrigt recept!

Ok, Anna här kommer recept på Salami- och fetaquesadillas


Antal portioner: 4

8 sttortillas
2 dlajvar relish
12 skivaMager Salami (Scan)
100 gramgul lök i ringar
12 stsvarta oliver i skivor
75 gramfetaost fett 16 %
sallad:
100 gramisbergssallad i små bitar
200 gramtomat i klyftor
2 dlmajskorn
100 gramchampinjoner i skivor


Lägg ut tortillasbröden på ett skärbräde. Bred ajvar relish på 4 av bröden. Täck med salami, lök, oliver och fetaost. Lägg på de andra bröden som lock. Stek tortillasbröden i en torr stekpanna. Stek bröden på båda sidor. Klipp eller skär i snibbar. Servera quesadillasen med sallad.

Eftersom jag inte kunde hittade mager salami tag jag rökt skinka istället. Gick lika bra och gött blev det.


********************************************************************

Jobbedag idag igen. Lämnar barnen till farmor som kommer med tåget 13.05. Min buss går 13.52. Tiden därimellan ska jag hinna hämta ut mitt HM-paket och handla lite som fattas hemma. Skönt att gå i affären själv och slippa hålla koll åt alla håll. Ikväll blir det TV-slapp i soffan, längtar redan!


Vi hann precis...

komma hem från 3-timmars promenaden innan himlen öppnade sig. Störtregn och åska är rätt skönt att slippa känna innanför tröjan. Planerade dagens mat igår och var och handlade ingredienserna när vi var ute och gick. Frukosten bestod som vanligt av fiberhavregrynsgröt med mjölk och lättsockrad sylt. Till lunch gjorde jag skink- och fetaquesadillas med sallad och champinjoner. Fruktansvärt smarrigt! Provade ajvar relish för första gången i denna rätt och det var ju bara såååå gott. Till fikat ska jag göra nyttiga kardemummascones som ska ätas med sylt. Middagen ikväll blir stekt kycklingfilé med hemmagjorda potatisklyftor, sallad och minifraise sås. Jum- jum! O det bästa av allt är att det är enligt Viktklubbens restriktioner. Det är ju extra gott när jag kan gå ner samtidigt som jag njuter av maten. Vågen börjar peka neråt igen, Jipppppppiieeee!

Nu blir det slapp i soffan med Stallones senaste (sista?) film "Rocky Balboa". Maken är ledig och ungarna gosiga, kan det bli bättre?

Ny vecka - nya tag!

Efter en fullständigt underbar helg är det ny vecka igen. När Anna åkt i lördags kom syrran och mamma. De var barnvakt åt min andra systers två största barn. Vi slängde ihop en sallad med oliver, fetaost, mager ost, avokado, majs, paprika, sallad, tomat, gurka och lökdippa. Ungarna åt tacos med mjuka tortillabröd så vi la lite köttfärs i salladen oxå. Det var så erbarmligt gott så jag stod nästan inte ut. Mums! Efteråt smaffade de andra på ostbågar, godis och glass men jag kunde stå emot. Jag och syrran stängde in oss en stund under kvällen. Jag har nämligen börjat ta sånglektioner hos henne. Mycket kul och lärorikt. Vet inte om det låter något vidare men det är ju hela poängen. Förhoppningsvis blir jag bättre!

Igår var vi vid havet och hjälpte svärföräldrarna att sätta upp förtältet till deras husvagn. Vi solade, plockade och åt flintastek och sallad. Väligt smarrigt! På hemvägen bestämde vi oss för kebab. Jag åt halva och sparade resten till lunch idag, perfekt!
 
Vägning idag...Vågen hade inte rört sig ur fläcken för den visade exakt samma som förra måndagen. Lite trist men det är bara att lägga in en högre växel nu. Jag ska gå långrundan tisdag och torsdag när stora tjejen är på dagis. Ska du mä gå då, M? Hoppas det. Idag blir det arbete för min del. Så dagens promenad blir 50 min lång. Alltid något. Nu ska jag hänga upp en maskin tvätt och sen hoppa in i duschen. Ha en bra dag!

En underbar eftermiddag!

Min Anna åkte för en stund sen. Vi har ätit nygräddade scones, solat, druckit vars ett glas vin och slappat. Sen har vi traggat i vanlig ordning. Jag fick en ursnygg zinkkorg i 30-års present:image80 Där i låg choklad, vin, Camilla Läckbergs bok, 2 flaskor med gott-gott och en söt ask med ett vackert halsband som Anna själv tillverkat:         image81                                                                                                                      Tack så mycket gumman! Du ska få igen när det är din tur att fylla tant!

Jobbedax igen!

Vilken otroligt betungande vecka. Jobbar hela 4 timmar och det sker i em. Det är apkul att göra något annat! Har precis avnjutit en fiberhavregrynsfrukost med mjölk och lättsockrad sylt. Till detta en balja kaffe, mumsigt värre. Är inne på rätt spår igen, äter nyttigt och motionerar. Ska ju ner några kilo till, närmare bestämt 11,2 kg. Får se var jag landar och vid vilken vikt jag trivs.

Tog tag i saken och klippte min och stora tjejens lugg i går. Blev faktiskt bra. Var nere hos svärföräldrarna oxå en runda. Vi satt och åt piggelin och solade. Körde inom den fina inredningbutiken där min man köpte matsalsmöblemanget och hittade något att ha på bordet:
image78 Man tager vad man haver, sa Kajsa Varg, så jag la i lite bollar i olika material. Tanken är att där ska bo en växt och att jag ska lägga stenar runt den. Gillar verkligen inköpet, den satt som en smäck. Jag piffade till en relativt tom vägg oxå:
image79 Bilden blev lite konstig, hyllan ser sned ut men det är din inte i verkligheten. Inte så mycket i alla fall ; ) Ska till Ikea snart så jag får se vad mer som ska kompletteras för perfektion.

I morgon är det dagisdags (första och enda dagen denna vecka) och jag blev inbjuden på fika hos grannen i morgon fm. Alltid kul med nya bekantskaper. På lördag kommer min
Anna och vi ska fika och mysa. Det är ju inte så ofta vi ses men det blir ack så trevligt när vi väl gör det! Nu somnade lillan så jag ska passa på att hoppa i duschen! Ha det gutt, Charlutt!

Första dagen som 30-åring!

Gårdagens födelsedag blev alldeles underbar. Jag vaknade vid 5.30 helt klarvaken. Jag tassade ner och hämtade tidningen. Gjorde välling till lillan och smög upp och lade mig igen. När vi vaknat var det dax för skönsång och frukost på sängen. Väldigt smarrigt för jag var vrålhungrig. Jag fick ett fint armband som min 4-åring pärlat, en bok, en kartong chokladhjärtan och ett fint kort. Min man riggade TV och DVD i sovrummet och vi avnjöt en feel-goodfilm med frukost i sängen - hela familjen.

Sen var det dags att inhandla mat, vin och andra pix till kvällens middagsbjudning. "Du måste vara hemma till 10.30 för då kommer M" (min kompis)sa min man. Ok, sagt och gjort. M och hennes barn kom och grattade med ett gigantiskt födelsedagskort och en röd, fin vattenflaska med mitt namn på. När vi som bäst stog i köket plingade det på dörren. Jag öppnade och kände igen kille utanför. Han jobbar i en inrednings/möbelbutik i byn med ofantligt vackra saker i. Jag följde med ut i lastbilen och fick se tre stora paket och ett platt stort paket. Nör poletten trillat ner insåg jag att min man hade köpt ett massivt ekbord med sex skinnklädda stolar till mig. Helt chockad, kan man lugnt säga.

Det blev lite merjobb under dagen eftersom min man och min kompis M började montera ihop möblemanget och då var jag ju tvungen att ändra om på allt annat. Det gamla möblemanget blev köksmöbler och saker och pinaler flyttades huller om buller. Ungefär vid 16.30 efter att  M och barnen kört hem (Tack för all hjälp!!!) hade jag ännu inte börjat på den hemmagjorda potatissalladen. Kycklingen hade jag hunnit med under dagen. Effektivitet är mitt andranamn så när gästerna kom vid 18 var jag barnen, maken, maten och städningen klara. Inte illa. Jag fick vackra blommor, stora härliga vinkupor och vas med ljus och stenar. Eftersom bordet kostade en hel del hade min man, min familj och min släkt lagt ihop. Tack allesamman! Jag blev jätte glad! Kvällen blev mysig och avslappnad. Maten var god och gästerna roade sig. 

I dag har jag flyttat rundor på saker och inrett i full galopp. Nu är jag jättenöjd. Det är precis så här jag vill ha det: image76